Vento
Kompleksowa obsługa węzłów łożyskowych

Aktualności i informacje

Czym są i jak działają układy centralnego smarowania?

Z czasem wydajność maszyny spada – przyczyną tego zjawiska może być tarcie pomiędzy mechanicznymi elementami urządzenia. Aby przywrócić sprawność maszyny lub zapobiec obniżeniu jej efektywności w przyszłości, należy zadbać o regularne dostarczanie smaru do wszystkich komponentów urządzenia. W tym celu niezbędne jest zastosowanie układu centralnego smarowania, będącego kluczem do utrzymania efektywnej i płynnej pracy maszyny.

Czym się charakteryzuje układ centralnego smarowania?

Układ centralnego smarowania to zautomatyzowane urządzenie odpowiedzialne za doprowadzanie smaru do wielu elementów maszyny w tym samym czasie. Cały mechanizm jest prosty, ale opiera się na wielu komponentach, współdziałających ze sobą. Elementem zasilającym układ jest pompa (ręczna, elektryczna, pneumatyczna), która tłoczy smar do przewodów i elementów dozujących, w zależności od typu układu poprzez rozdzielacze progresywne lub dozowniki jednoprzewodowe. Z rozdzielaczy lub dozowników smar poprzez przewody (elastyczne lub rurki stalowe, miedziane etc.) podawany jest do miejsc docelowych np. łożysk, kół zębatych, turbin, łańcuchówUkłady centralnego smarowania tworzą także pomniejsze części m.in.: zawory, złącza, filtry – dzięki nim możliwe jest kontrolowanie i dostosowywanie pracy urządzenia pod względem częstotliwości smarowania oraz ilości dozowanego smaru.

Obecnie bez centralnych układów smarowania żadna gałąź przemysłu nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować, ponieważ płynność działania komponentów maszyn niezbędnych do pracy, umożliwia wydajne działanie przedsiębiorstwa i obniżenie kosztów operacyjnych.

Rodzaje układów centralnego smarowania a ich przeznaczenie

Układy centralnego smarowania w zależności od rodzaju różnią się między sobą sposobem działania, a zatem także zastosowaniem.

Wśród nich można wyróżnić następujące typy:

  • Progresywne – wykorzystuje się do smarowania dużej liczby punktów smarnych na małej powierzchni, w maszynach o niskim lub średnim zapotrzebowaniu na smar. Taki układ charakteryzuje się precyzją podawania oraz prostą, modułową konstrukcją, którą można dowolnie rozbudowywać i regulować.
  • Liniowe – występują w wersji jednoliniowej i dwuliniowej. Jednoliniowe stosuje się do smarowania niewielkich maszyn o zwartej budowie i niskim zapotrzebowaniu na środek smarny np. w przemyśle drzewnym, spożywczym, tekstylnym. Natomiast dwuliniowe przeznaczone są do smarowania dużych maszyn o wielu punktach smarnych.
  • Natryskowe – w tym układzie czynnik smarny podawany jest za pomocą sprężonego powietrza na otwarte punkty smarowania takie jak: przekładnie zębate i łańcuchowe, prowadnice, liny, bieżnie napędowe. Smarowanie natryskowe umożliwia proste regulowanie ilości podawanego smaru – wystarczy ustawić odpowiedni czas trwania przerw między następującymi po sobie smarowaniami.
  • Impulsowe – przeznaczone są do precyzyjnego podawania małej ilości smaru w określonym czasie i miejscu. Umożliwiają jednoczesne smarowanie maksymalnie kilku punktów smarnych. Stosuje się je głównie do smarowania łańcuchów wolnoobrotowych, bieżni, prowadnic oraz rolek transportowych.

powrót do aktualności

Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Plików Cookies. Ustawienie przeglądarki internetowej umożliwiające stosowanie plików„cookies” oznacza zgodę na ich stosowanie.[x]